Velkolepé století IV. (90. díl)

Datum vysílání: 28. 11. 2015  Čas: 19:10

Hrají: Halit Ergenc, Engin Oztürk, Pelin Karahan Güntay, Merve Bolugur, Yasemin Allen, Nur Fettahoglu, Selen Oztürk a další

Přichází voják: Jsem Hüsrevův setník Ali Aga. Přišel jsem pro vás. Vracíme se do sídla trůnu.
(Prolíná se Bayezidův rozhovor s otcem ze 111.dílu. Bayezid: Odpusťte otče, znovu jsem vás zklamal. Už od narození se snažím odlišit od mých bratů, protože jsem vždy byl v jejich stínu. Ale pokaždé udělám jen chybu. - Sulejman: Myslíš, že jsi ve stínu bratrů? - Bayezid: Zřítelnicí vašeho oka byl bratr Mustafa. Byl odvážný a moudrý. Potom Mehmed, vaše největší drahocennost. Dokonce taková, že jste na jeho hrobě dal postavit trůn. Pak bratr Selim, kterému jste prokázal čest a jmenoval ho sandžakbejem v Manise. - Sulejman: Stejně jako tví bratři i ty jsi částí mého já, Bayezide. Kéž by nebylo tvého hněvu, který v tobě stále žhne! Ze všech bratrů ty jsi mi nejvíc podobný. I já jsem důvod toho, že jsi, jaký jsi. Já jsem zasil sémě, zoral půdu. Stejně jako jsem pyšný na tvé úspěchy, jsem zodpovědný za tvé chyby. Znamená to, že jsem tě něco dostatečně nenaučil, že jsem ti něco nesprávně vysvětlil, něco nedořekl. Že jsem ti nedal dost najevo, že jsi částečkou mé duše. 
Hüsrev Paša u šáha Tahmáspa: Náš panovník nařizuje, abyste ihned bez podmínek vydal šehzade Bayezida. - Tahmásp: Už to není možné.
 

Na cestě zastavuje Bayezidův kočár Selimova stráž. - Bayezid: Selime?! Měl jsem vědět, že jsi za vším ty. - Lala Mustafa: Každý má takový život, jaký zaslouží. - Selim: Měls mě tehdy zabít, Bayezide. Jsi slabý jako Mustafa a Cihangir. Já jsem silný. Udělám vše pro budoucnost mých dětí. A ty, Bayezide? Padneš na kolena, abys jim zachránil život? Jestli ano, předám tě otci. - Bayezid: Nač čekáš? Že budu prosit o život? Nevěřím tvým slibům. Skonči to. (Mezitím: Sulejman přemýšlí o stínu moci. Je milosrdnější zabít, abys ochránil jiné, nebo se podvolit chaosu a zachovat si čisté ruce? - Slyší Bayezidův hlas a má vidinu jeho smrti.)
Selim: Máš pravdu, ani vládce by tě nenechal naživu. - Bayezid se ohlíží na syny: Zabij mě přímo zde, Selime, ale je pusť, jsou to ještě děti... Selime, pusť je, vezmi si mě!! - Selim (odchází): Toto není můj hřích, Bayezide, ale tvůj. - Bayezid: Ani trůn ti nepřinese štěstí. Ještě po staletích tě budou znát jen jako opilce! Přichází smrt, já a mí synové staneme před tváří Boha a u něj budeme žádat odpuštění. (Bayezida a jeho syny zabijí.) - Je slyšet hlas Bayezidova syna: Co se stalo s Noahem a jeho syny? - Bayezid: Bůh zastavil déšť a potopa ustala. Noah a jeho synové vstoupili znovu na zem. - Syn: Přestane i tato bouře, zachráníme se? - Bayezid: Ano, budeme žít nový život a budeme znovu spolu.