MY 4: 133. epizoda

1. upoutávka
Jsem Hürrem. Ta, která jednou rukou dává a druhou bere. Milovaná a nenáviděná. Ta, která tvoří, a ta, která ničí. Ta, která život dává i bere. Z otroctví jsem dosáhla vrcholu světa. Prošla jsem ohněm a ledem. Vzplála jsem a zhasla. Jsem duší všech žen světa. Láska je podstatou mého bytí. Jsem Hürrem. Smrt vyslovuje mé jméno. Vracím se zpátky. Jediná láska dala smysl mému životu. 
ZDROJ: Ozan Güven - stránka českých a slovenských fanoušků

2. upoutávka                                             Sulejman: Má usměvavá růže, má milovaná. - Hürrem: Sulejmane, vládce mé duše. Kdyby to bylo možné, chtěla bych, aby mě pochovali v tvém srdci. Abychom se nikdy nerozloučili. - Gülfem: V tomto paláci má každý svůj příběh. Ale váš život, to je legenda, sultánko. - Hürrem: A každá pohádka má konec. - Sulejman: Přišel jsem a chci tě obejmout, ne proto, že jsi nemocná, ale z lásky, která trvá tolik let. - Hürrem Mahidevran: Přijela jsem tě poprosit o odpuštění. - Mahidevran: Odpouštím ti, za sebe ti odpouštím. - Hürrem: Dej vědět mým dětem, Sulejmane. Chci přivítat smrt v tvém obětí a s mými nejbližšími.
ZDROJ: Ozan Güven - stránka českých a slovenských fanoušků

CELÁ EPIZODA
Pozn. Epizodu spustíte kliknutím na číslo epizody níže. 
133. epizoda 

DĚJ:
Hürrem a Sulejman si jdou vstříc, objímají se. Hürrem: Čekala jsem na tebe tak dlouho. - Sulejman: Nechci už být jediný den bez tebe. Nechci, aby můj život uplynul bez tebe. - Hürrem: Sümbül ti to řekl, že? - Sulejman: Ať už má tvá nemoc jakoukoli příčinu, s boží pomocí ji překonáš. I kdyby se lék skrýval hluboko pod zemí, já ho najdu a vyléčím tě. Budu stále s tebou. - Hürrem: Bůh, který sesílá nemoc, dává i lék. Chci, abys věděl, že se nechci vzdát... ale prosím tě o jedno, neříkej nic našim dětem. - Sulejman: Nikdo se nic nedozví, ale budeme hledat lék. - Hürrem: Je jediný lék, tvé oči. I když se na mě dívají se soucitem.
Po odchodu Hürrem Sulejman posílá Ferhada pro lékaře.Hürrem k Sümbülovi: Varovala jsem tě, abys mlčel. - Sümbül: To, co říkala lékařka, mě tak polekalo. Už jsem nemohl mlčet. Neřekl jsem to nikomu, jen našemu vládci. Myslel jsem, že on najde lék... - Hürrem: Neměls to prozradit, především ne vládci!" Už tě zde nechci vidět. Odejdi z paláce.Lékařské konsilium před panovníkem. Lékařka: Vřed na šíji Hürrem Sultan je hluboko pod kůží. Léčila jsem i jiné pacienty s touto nemocí, ale žádná léčba jim nepomohla, vždy zemřeli. - Sultán: Kdo jsi, že rozhoduješ o tom, kdo zemře a kdo bude žít? - Lékařka: Je to jistě v rukou božích. Jen jsem chtěla upozornit, že nemoc je velmi vážná. - Hlavní lékař: Není možné stanovit diagnózu bez dalšího vyšetření. Pokud se ale jedná o nemoc, která zde byla popsána, pak je i konec těžký. - Sulejman: Na to ani nemyslete! Tato nemoc je nepřítel a my nakonec zvítězíme. Svolejte všechny, kdo v lékařské vědě něco znamenají. Hürrem Sultan se uzdraví. Kdo by jen pomyslel na opak, přijde o hlavu.Manisa. Selim a jeho nový spojenec Lala Mustafa píší dopis jakoby Sulejmanovi-léčku pro Bayezida: Je mi velmi zatěžko psát tento dopis, vládče. Ale kdybych skryl před vámi pravdu, byl bych zrádcem. - Selim: Výborně! Napíšeš o tom, že Bayezid se svým vojskem oblehl můj palác? - LM: Jistě... Vaše rozhodnutí poslat Nurbanu do Aydın sandžaku (=vyhnanství) bylo velmi správné, šehzade, kvůli Hürrem Sultan. - Selim: Moc se mi stýská po mých dětech. - LM: Dá bůh, že je brzy zase uvidíte, šehzade.Kütahya. Bayezid k Atmacovi: Jsem si jistý, že Selim poruší své slovo. - Atmaca: Důležité je, abyste už nikdy nepřistoupil na jeho hru. - Bayezid: Měl by být vděčný naší matce. Kdyby nebylo jí, jednal bych s ním jinak. (Později:) Přijíždí bývalý velitel sultánových janičářů, nyní tajný spiklenec Hüsein Çavuş: Předal jsem Mahidevran Sultan zlato od vás, šehzade). Jak jste přikázal, řekl jsem, že je to zlato od kupce z Amasye. Zadlužila se u mnoha lidí. Nyní může díky vám splatit dluhy a dostavět hrobku šehzade Mustafy. Její bolest je stále velká. - Bayezid: Někdy se bolest změní v hněv... Bursa. Fidan-Mahidevran. Fidan informuje svou paní o tom, že díky zlatu od kupce z Amasye dluhy jsou zaplaceny a Mustafova hrobka může být dokončena: Nechte si trochu zlata pro sebe, má paní, musíte přece z něčeho žít. - Mahidevran: Ne, zbytek zlata rozdej. Dosáhla jsem svého cíle, lidé budou vzpomínat na Mustafu a já mohu truchlit u jeho hrobu. Našla jsem pokoj. Víc nepotřebuji.Manisa. Selim: Znovu jsem si uvědomil, že pokud, bůh nedopusť, náš vládce zemře, Bayezid nastoupí na trůn. A bude ho podporovat dokonce i má matka. - Lala Mustafa: Budu se snažit tomu zabránit, proto tento (podvržený) dopis. - Selim: Nemohu si už dovolit další chybu. Jsi si jistý? - LM: Jakmile váš bratr dostane tento dopis, určitě ho to vyprovokuje k nepředloženému činu. My o tomto činu pak dáme zprávu vládci a šehzade ztratí jeho důvěru. Vy přitom neporušíte slib daný vaší matce. Šehzade Bayezid půjde cestou zesnulého Mustafy... - Selim: Dej bůh, abychom s tvou zkušeností a prozíravostí dosáhli vítězství.Istanbul. Rüstem viděl vycházet od Sulejmana lékaře, Hürrem ho čeká v jeho pracovně. Rüstem: Co se děje, sultánko? Je panovník nemocný? - Hürrem: On ne, ale já... Nechci o tom ale mluvit, neznepokojuj se, Rüsteme. A neříkej nic Mihrimah, ať se zbytečně netrápí... Slyšel jsi, co se stalo v Manise? - Rüstem: Naši princové jsou jako oheň a střelný prach, když se k sobě přiblíží, jsou problémy nevyhnutelné. Hürrem: A nemůže tomu zabránit ani Lokman, Lala Mustafa ani Fahriye... Rüstem: Jen vy sama, sultánko. Dej bůh, abyste tu byla vždy s námi. - Hürrem: Máš pravdu, mí šehzade dělají všechno proto, aby se navzájem zničili... Podáš mi prosím vodu? - Rüstem pochopí, že nemoc je vážnější, než Hürrem tvrdí.Pedro poslal dopis, Mihrimah se s ním chce naposledy sejít, její služebná Hatice má setkání zprostředkovat.Hürrem v noci volá Sümbüla, vzpomene si, že ho vyhnala. Vzpomíná na slova vědmy: Smrt každého z nás je jeho soudným dnem... Přichází Sulejman. Hürrem: Při všem zlém jsem šťastná, že má nemoc tě přivedla zase ke mně. Když zůstaneš se mnou, ráda podstoupím vše... Necítím bolest, když jsi se mnou. - Sulejman: Spolu nad nemocí zvítězíme, uvidíš. Nechci bez tebe být jediný den, jedinou noc. Už minulo dost času, abychom jeden druhému odpustili. Nepřišel jsem za tebou proto, že jsi nemocná, ale protože po tobě toužím, protože mě po celá ta léta naplňuje bezmezná láska k tobě. (Později: Sulejman přivádí k Hürrem lékaře. - Sulejman k Hürrem: Kdybych se mohl utkat s tvou nemocí se zbraní v ruce, porazil bych ji. - Hürrem: Jsem ti vděčná, dáváš mi sílu. )Kütahya. Bayezid se dovídá, že jeho dcera Ayşe je nemocná. Služebná mu ale vysvětluje, že se jí jen stýská po matce a po Defne. Bayezid k Ayşe: Defne udělala chybu, musí přijmout svůj trest. - Ayşe: Odpusť jí, otče. - Bayezid: Ten, komu dnes odpustíš, ti může zítra znovu ublížit... - Defne mluví se svou sestrou: Až se mé dítě narodí, nebudu zde (má být popravena). Musíš se o dítě postarat jako jeho starší sestra, rozumíš?Istanbul. Tajné setkání Mihrimah-Pedro: Dala jste mi svobodu, ale zůstal jsem otrokem, sultánko. Má loď odplouvá za dva dny. Odejděte se mnou! Jste nejmocnější, nejkrásnější žena, jakou znám, ale nejste štastná. Je i jiný svět než tento, pro nás ... - Mihrimah: Co to říkáš? I jen pomyslet na to je hřích. Jsem dcera mocného sultána a jsem vdaná, jsem Muslimka. Můj život je podřízen pravidlům, nemohu a nechci je porušit. - Pedro: Ta pravidla jsou zámek na vašem vězení. Být vězněm není úděl, můžete to změnit... - Mezitím: lékaři prohlížejí Hürrem. Diagnóza: Musíme se poradit, zkusíme vše možné, čas ukáže... Sulejman dodává Hürrem odvahu.Kütahya. Hra Laly Mustafy začíná. Bayezid dostává od něj zprávu, že Selim napsal otci o Bayezidovu obléhání Manisy: "Chce zatajit vlastní vinu a obvinit vás ve vzpouře, šehzade. Mně se však podařilo dopis vašeho bratra Selima zadržet a zde vám ho posílám. Radím vám, abyste odpověděl svému bratrovi výstrahou." - Bayezid: Selim už je někdo zcela jiný (=už není můj bratr)...Istanbul. Pedrova loď čeká na příhodný vítr a Pedro doufá, že Mihrimah přijde, Rüstem vše sleduje a doufá v opak... Mihrimah vzpomíná na Pedrova slova ("Stav duše a těla spolu souvisí, vaše tělo vám jen dalo vědět o tom, že vaše duše strádá.") Podezření o vážném stavu Hürrem potvrzuje Rüstemovi hlavní lékař. (Později: Zdravotní stav Hürem se navzdory úsilí lékařů nezlepšuje, diagnóza: nemoc, kterou nelze vyléčit.)Mihrimah se setkává s Pedrem v přístavu, Rüstem je přistihne: Copak ti poslední události nebyly ponaučením? - Mihrimah: Nic se nestalo, už se nikdy neuvidíme... - Rüstem daruje Pedrovi život, Pedro odplouvá. Odváží s sebou kazetu s pramenem vlasů Mihrimah a jejím dopisem: Odejdi, část mého já půjde s tebou, vstříc volným mořím... - (Později. Sulejman Rüstemovi: Slyšel jsem, že Pedro je velmi schopný lékař. Chtěl bych, aby prohlédl Hürrem Sultan. - Rüstem: Je to jen šarlatán. - Sulejman: Mihrimah říkala něco jiného. Zavolej ho, ať přijde. - Rüstem: To není už možné, vládče. Mihrimah mu dala svobodu, míří nyní do své země. Vždyť víte, že Mihrimah Sultan je plna soucitu... (chrání ji, nemluví o pravém důvodu, i když předtím řekl: Jestli se to stane znovu, už tě nebudu chránit, každý se dozví o tvém jednání, i kdyby mě to stálo život.) - Mezitím: jak Selim tak i Bayezid váhají mezi láskou ke svým favoritkám a povinností...Rüstem se setkává s Gracií Mendes, podaří se mu vzbudit v Mihrimah žárlivost: Signora Gracie se tolik chtěla s tebou setkat! Ale nyní nás nech o samotě, máme jednání  (Mihrimah zpozoruje truhlu zlata, kterou Gracie přinesla Rüstemovi darem - že by úplatky?). Schůzka je ale ve skutečnosti hrou o moc, všichni zúčastnění to vědí. (Později: další setkání Rüstem-Gracia Mendes, zdá se, že hra Sokollu Paši proti Rüstemovi má úspěch...)Sümbül informuje Mihrimah o nemoci Hürrem. Mihrimah k Hürrem a otci: Proč jste to tajili? - Mihrimah k Rüstemovi: Proč jsi mi nic neřekl?! bylo to tvou povinností! - Rüstem: Starala ses o jiné věci... (Pedro  ) - Mihrimah: Jsem sultánka (a ty sluha dynastie)! - Rüstem: Ano, jsi sultánka, ale svou sílu máš ode mne. Já nejsem jen "damat" jako moji předchůdci (jako jiní, co se přiženili k dynastii, Ferhad, Ibrahim, Lütfi, Hüsrev atd.). Svou sílu nemusím od nikoho odvozovat, je ve mně samotném. Po celá léta chráním tvou matku, tvé bratry i tebe.Manisa. Bayezid posílá Selimovi ženské šaty: Vím o tvé zradě. Utkej se se mnou, jestli je v tobě ještě alespoň trochu cti. - Selim přijímá souboj, neposlouchá Lalovy rady (pro jistotu ale vymyslí plán B, útok ze zálohy.). V souboji uspěje Bayezid, ale Selima nezabije, i když mu tím hrozí a má příležitost (Nemohu tě zabít, Selime. Ale je to naposledy.) Hürrem žádá Gülfem, aby jí odpustila. Každý v tomto paláci má svůj dlouhý příběh, sultánko. Ten váš je legendou. - Hürrem: A každá pohádka má svůj konec. Hürrem prosí Sulejmana, aby ji nechal v klidu zemřít, ale ten se nechce vzdát. Veze Hürrem k léčivým pramenům do Bursy. Hürrem se setká s Mahidevran: Odcházím za Mehmedem a Cihangirem. - Mahidevran: Za sebe ti odpouštím. (Ne za Mustafu.) - Sulejman u Mustafovy (právě dokončené) hrobky: Hořím v nekonečném ohni, můj synu, toto utrpení neskončí do skonání světa, mé slzy jsou moře. - Setkává se s Mahidevran: Proč jsi přišel, Sulejmane? Nebo tvůj klid ruší i Mustafův duch? Jak jsi mu mohl vzít život? Byl sluncem budoucnosti této říše... Byl snad tvůj trůn důležitější než osud tvého syna? - Já ti odpouštím, ponechávám tě boží spravedlnosti.Hürrem v zahradě se Sulejmanem: Smrt vyslovuje mé jméno, Sulejmane. Zavolej mé děti, Chci zemřít v tvém obětí. - Sulejman: Hürrem! Mé srdce, můj dechu, mů živote... Kdyby nebylo tebe, nebyl bych ani já...
Text: Ozan Güven - stránka českých a slovenských fanoušků