MY 4: 138. epizoda

UPOUTÁVKY:
1. upoutávka
Bayezid: Už od narození se snažím odlišit od mých bratů, protože jsem vždy byl v jejich stínu. Ale pokaždé udělám jen chybu.
Sulejman: Myslíš, že jsi ve stínu bratrů? 
Bayezid: Zřítelnicí vašeho oka byl bratr Mustafa. Byl odvážný a moudrý. Potom Mehmed, vaše největší drahocennost. Dokonce taková, že jste na jeho hrobě dal postavit trůn. Pak bratr Selim, kterému jste prokázal čest a jmenoval ho sandžakbejem v Manise. 
Sulejman: Stejně jako tví bratři i ty jsi částí mého já, Bayezide. Kéž by nebylo tvého hněvu, který v tobě stále žhne! Ze všech bratrů ty jsi mi nejvíc podobný. I já jsem důvod toho, že jsi, jaký jsi. Já jsem zasil sémě, zoral půdu. Stejně jako jsem pyšný na tvé úspěchy, jsem zodpovědný za tvé chyby. Znamená to, že jsem tě něco dostatečně nenaučil, že jsem ti něco nesprávně vysvětlil, něco nedořekl. Že jsem ti nedal dost najevo, že jsi částečkou mé duše.
Bayezid: Odpusťte, otče.
ZDROJ: Ozan Güven - stránka českých a slovenských fanoušků 


2. upoutávka
Zabijí nás, tatínku? - Ne, synku, naše dynastie je nejmocnější na světě, nemohou nás zabít, můj lve. Není to možné, určitě se odsud dostaneme. - Hüsrev Paša: Musíte mi ihned vydat šehzade Bayezida, nemáte jinou možnost. Jestli budete stále tvrdošíjně odmítat, způsobíte strašnou válku. - Tahmásp: Nevydám vám šehzade Bayezida, nemohu. - Bayezid Selimovi: Zabij mě přímo zde, ale je pusť, jsou to ještě děti. Selime, pusť je, vezmi si mě. - Selim: Toto není můj hřích, Bayezide, ale tvůj.
ZDROJ: Ozan Güven - stránka českých a slovenských fanoušků

CELÁ EPIZODA:
Pozn. Epizodu spustíte kliknutím na číslo epizody níže. 
138. epizoda
Sulejman vidí sám sebe nad mrtvým Bayezidovým tělem, slyší svůj hlas: Ó Sulejmane, cožpak nebylo již dost utrpení, chceš ztratit ještě jednu částečku své duše? Vlastní rukou jsi vyrval duši své duše. Otázka, kterou nemůžeš zodpovědět, se stále vrací a trápí tě jako nenasytná nestvůra. Chystáš se znovu vhodit do ohně své vlastní já?
Kazvin. Bayezid: Bože dej, ať unikneme z tohoto pekla.Istanbul. Mihrimah přijímá projevy soustrasti nad úmrtím Rüstema. Sulejman: Jeho náhlá smrt nás všechny zarmoutila. Chtěl bych, abys mi nyní byla nablízku. Mihrimah: I já to chci. Slyšela jsem, že chceš, aby Bayezid zůstal naživu. Jsem nevýslovně šťastná. Nedovol, otče, aby k naší bolesti přibyla ještě další. Bayezid je prchlivý, dělá chyby, ale všechno ti jistě vysvětlí. - Sulejman: Kvůli Bayezidovi zemřely tisíce lidí a nyní se ještě uchýlil k mému nepříteli. - Mihrimah: Musel, jinak by se střetl znovu se Selimem a obětí by bylo mnohem víc. Jestli dáš bratra popravit, bude to rozsudek smrti i pro mne.Konya. Nurbanu vyčítá Selimovi, že jel do Kazvinu za Tahmáspem: Bylo to nebezpečné a tvůj život je vzácný. - Selim: Musel jsem osobně podpořit Lalu Mustafu při vyjednávání. (Vzpomíná, viz předchozí díl. Lala Tahmáspovi: I šehzade Selim je velkorysý, pokud vydáte Bayezida jemu, dá vám mnohem víc než Sulejman a navíc získáte přízeň budoucího vládce osmanské říše. - Tahmásp: Sulejman mi nabízí milión zlatých a pevnost Kars. Můžete mi dát dvojnásobek? - Lala: Jistě.) - Nurbanu (současnost): To je celé jmění, jak ho chceš sehnat? - Selim: Musím, jinak Mihrimah možná zvrátí vládcovo rozhodnutí a Bayezid vyvázne. (Později: Selim žádá 1,5 miliónu od Gracie Mendes, Gracia se zdráhá, Selim: Musíte peníze sehnat, jinak i váš osud bude ohrožen.)Kazvin. Defne řekla Bayezidovi, že Tahmásp vyjednává o jeho život: Musíme odsud pryč! - Bayezid: Odsud není úniku. - Hussein Çavuş (kdysi velitel sultánových janičárů, pak povstalců, po Atmacově smrti poslední Bayezidův rádce): Je tu jedna cesta, šehzade. Máte stále dost vojáků, můžeme zabít šáha a prchnout do Gruzie.  - Lokman: To je nebezpečné, nedojedeme až k hranicím. A pokud nás chytnou, už nevyvázneme. - Bayezid: Musíme to zkusit. Připravte se.Konya. Gracia Mendes u Selima: Přinesla jsem půl miliónu zlatých. - Selim: Žádal jsem 1,5 miliónu. - Gracia: To je velká suma, potřebuji čas. Rüstem paša zemřel, prý na otravu z jídla, měl nemocný žaludek. - Selim: Nevíme dne ani hodiny. Kdo bude novým velkovezírem? Semiz Ali? Budeme se modlit, aby to byl Sokollu, rozhodne panovník. Ať ale bude tou funkcí pověřen kdokoli, neodváží se podporovat prince, který povstal.Istanbul. Mihrimah nechce kolem sebe nic, co by připomínalo Rüstema. - Hümaşah: Ale ten ptáček je vzpomínka na tatínka, nemůže nikomu ublížit... Mihrimah: Dej ho pryč, nechci ho vidět. - K Sümbülovi: Už nikdy nechci slyšet Rüstemovo jméno. Byl jmenován nový velkovezír? - Sümbül: Podle řádu to asi bude Semiz Ali Paša (Rüstemův nejbližší spolupracovník). Konya. Nurbanu: Věříš Gracii? - Selim: Přivedl jsem ji do sídla trůnu, zachránil jsem ji před hněvem Rüstema Paši. Když nebude mít mou podporu, bude muset opustit říši a to znamená smrt. Má za hranicemi mnoho nepřátel... Rüstemova smrt je velmi podezřelá. - Nurbanu: Kdysi jmenoval vládce Ibrahima velkovezírem, i když to odporovalo řádu. Kéž se nyní stane totéž a bude jmenován Sokollu. Istanbul. Sulejman: Jsou novinky? - Sokollu: Selim čeká na vaše rozkazy v Konyi a Hüsrev Paša už je jistě v Kazvinu u Tahmáspa. Snad šáh přijme naši nabídku.  - Sulejman: Jsem si vědom, že už dlouho bdíš nad mým synem Selimem, a nezapomenu také na tvé vítězství nad povstalci. Zachránils Selimovi život. - Sokollu: Jsem váš pokorný služebník...  Kazvin. Sulejmanův vyslanec Hüsrev Paša: Ctěný šáhu, dostal jste zprávu od našeho panovníka, kterou vám poslal velkovezír Rüstem Paša? Vidím kolem ještě mnoho vojáků šehzade Bayezida. Víte, co přijde, když odmítnete podmínky našeho panovníka? (Nevydání Bayezida = válka) - Tahmásp: Trpělivost, Hüsreve Pašo, čekám jen na příhodný okamžik.Istanbul. Ironický rozhovor Sokollu a Semize Ali Paši o tom, kdo bude velkovezírem. Sokollu: Náš panovník dobře ví, žes byl ochráncem Bayezida. - Semiz: jsem vládci věrnější než kdokoli jiný. Bůh chraň, abychom museli volit mezi princi. - Sokollu: Zapomněl jsi už, žes intrikoval s Rüstemem proti Mustafovi? (Jako by Sokollu tehdy zůstal stranou  )Zasedání Divanu. Oslavuje se vítězství admirála Piyale Paši u tuniské Djerby. Semiz Ali Paša ale informuje o tom, že Benátčané napadli Drač. Sokollu to využívá a lobuje za Selima: Po událostech kolem šehzade Bayezida si myslí, že nejsme dost silní... A zbytky Bayezidova vojska chystají znovu rebelii. - Sulejman: Ještě to projednáme. Nyní je třeba jmenovat nového velkovezíra. Bůh požehnej zesnulému Rüstemu Pašovi, velmi se zasloužil o stát, díky jeho úsilí je pokladna plná a náš národ žije v míru. Je důležité, aby tento mír pokračoval. Ali Pašo, jmenuji tě velkovezírem.Kazvin. Rádce se ptá Tahmáspa, komu vydá Bayezida. - Tahmásp: Není jisté, zda šehzade Selim sežene peníze. A i sultánovi musí být učiněno zadost. - Rádce: Sulejman nám vyhlásí válku... - Tahmásp: To už není Sulejman jako kdysi, je starý. A nemůže přece nic namítat, když jednoho jeho syna vydáme tomu druhému.Hüsrev Paša-Bayezid. Bayezid: Mluv, Hüsreve, vyjednává otec o mém vydání? Vím vše. - Hüsrev: Přál bych si, abychom se setkali za jiných okolností. Ano, panovník chce, abyste se vrátil, ale chce, abyste přijel živý a zdravý. Toto je stále naděje, šehzade. - Bayezid: Nevím, komu mám věřit. Možná tě poslal Selim. - Hüsrev: Přicházím od vládce, věřte. Zde je jeho dopis. (Dopis:) "Můj synu Bayezide, uvrhl jsi mě do hanby a zranil jsi mě. Cožpak jsi zapomněl, proč zemřel Mustafa? Už mě netrap. Poslechni můj rozkaz a vrať se s Hüsrevem Pašou, nespekuluj, nemysli na svůj konec. Je lépe zemřít než hledat útočiště u nepřítele. Uznej své provinění. Postav se mi tváří v tvář. Vrať se a pros o odpuštění. Istanbul. Mihrimah, Gülfem a Ferhat mluví o tom, že Sulejmanovy zdravotní problémy způsobilo utrpení v jeho duši. Mihrimah: Kéž odpustí Bayezidovi, pak se uzdraví. Na Ferhadovo naléhání (aby odpustil synovi), Sulejman neodpoví.Kazvin. Lokman prosí Bayezida, aby věřil Sulejmanovi a vrátil se: Je to naděje, šehzade. - Hussein Çavuş (který kdysi připravoval s Atmacou svržení Sulejmana) přichází i tentokrát s chybným odhadem situace: Můj pán Mustafa také uvěřil, toto je léčka, sultán vám nikdy neodpustí. Agové jsou připraveni bojovat, zabijeme šáha a prchneme do Gruzie  - Bayezid: Výborně. Kéž bych mohl otci věřit, ale Selim ho zaslepil.Konya. Nurbanu má strach, kdykoli pomyslí na věštbu, že benátský lev bude vládnout osmanské říši: Dokud je tu Defne a její syn, není jisté, že povládneme my. Nemohu si být jistá, že následníkem bude jednou můj syn... - Selim má vidiny, zdá se mu, že jizva po Bayezidově ráně znovu krvácí... Přichází Nurbanu: Dokud je zde šehzade Mehmet, syna tvého bratra Bayezida, nebudeme nikdy v bezpečí. Je teď v Amasyi, že? - Selim: Zapomeň na to, Nurbanu, nikdy. Co to říkáš?!!Istanbul. Mihrimah se snaží otce přesvědčit, že až se vrátí Bayezid, bude všechno jako dříve. Setkává se s Ali Pašou: Musíme si promluvit (a na světě je myšlenka na svatbu Ayşe Hümaşah s velkovezírem Semizem Ali Pašou...). - 
Istanbul. Rozhovor Mihrimah se Sümbülem v zahradě. Mihrimah: S Rüstemem jsem byla proto, že část jeho moci byla i má. Nyní má tuto moc Ali Aga. Musíme toho využít, abychom zachránili Bayezida...
Kazvin. Defne: Mám strach, Bayezide. Opravdu se nechceš vrátit s Hüsrevem Pašou? Snad by ti vládce odpustil... - Bayezid: Nevím, Defne, pro otce jsem jen povstalec, nikdy se o mě nezajímal, nikdy mi nedal najevo ani částečku lásky, kterou projevoval Mustafovi, Mehmetovi, Cihangirovi, Mihrimah. (Vzpomínka na rozhovor s otcem, když byl malý: Proč nemohu také do války? - Sulejman: Zeptej se sám sebe, jaké jsi udělal chyby, že musíš zůstat zde.)
Istanbul. Sulejman v duchu vzpomíná na Bayezidův dopis: Můj otče, duše mé duše, jsem nevinný, bůh to ví. Chceš opravdu obětovat svého syna, svého Bayezida?
Mihrimah-Semiz Ali Paša: Krom tebe nikdo z vezírů není na Bayezidově straně. Ale Selimovi přívrženci budou chtít oslabit tvou moc. Měl bys být spojen s dynastií co nejtěsněji, můžeme se navzájem podpořit... - Semiz Ali: Narozdíl od jiných nemám jiný cíl než podporovat šehzade Bayezida. Ale myslím, že s jeho nepřáteli se dokážu vypořádat sám. Má oddanost k vám je bezmezná, sultánko.
Konya. Nurbanu: Je čas, abychom pro naše dcery už vybírali ženichy. Musí být silní a nám oddaní. - Dopis pro Selima ze sídla trůnu, Selim se dovídá, že velkovezírem je Semiz Ali Paša. - Nurbanu: Myslíš, že se Sokollu vzdá? - Selim: Sdokollu je chytrý a trpělivý, ví, že až se stanu vládcem, bude odměněn.
Kazvin. Bayezid (vidí, že se synové pohádali, ale jen proto, že Orhan chrání své bratry): To je dobře. Nebuďte jako já se Selimem.
Konya. Nurbanu tajně bez vědomí Selima posílá dopis Sokollu Pašovi: Ctěný Mehmede Pašo, jsme zarmouceni, že jste se nestal velkovezírem. Ale buďte si jistý, že jednoho dne se to změní. Šehzade Bayezid a jeho synové nám už nebudou dlouho v cestě, je tu však ještě Bayezidův syn Mehmet žijící v Amasyi. Jsem si jista, že zkušený politik jako vy ví, co je třeba. (Později: Sokollu navrhne Sulejmanovi, aby byla učiněna opatření ohledně Bayezidova syna Mehmeta, kterého by mohli vzbouřenci využít ve svém boji o moc.)
Kazvin: Defne se stýská po synovi a dcerách. Bayezid: Přivezou je za námi, až budeme v Gruzii. - Hussein Çavuş: Šehzade, běda, oddíly našich vojáků (které měly podle Husseinova plánu zabít Tahmáspa, aby Bayezid mohl prchnout do Gruzie) byly rozprášeny a pobity. Už nemáme tolik sil, abychom zaútočili na Tahmáspa. Ale uprchneme tajně v noci.
(Bayezid vzpomíná, jak mu matka řekla: Ať se stane cokoli, jsem na tvé straně.)
Konya. Nurbanu-Selim: Šehzade Murad poslal zprávu. Čeká na pokyny. - Je vše připraveno? - Ano.
Kazvin. Bayezida, Defne a jeho syny překvapí na útěku Tahmáspova stráž. Tahmáspův pobočník Mervan: Panovník pro vás připravil hostinu, šehzade. Nesmíme ho nechat čekat.
Istanbul. Gülfem Sulejmanovi: Je tomu 50 let, co jsem v tomto paláci. Po smrti mého syna jsem v každém dítěti viděla své vlastní, zvlášť v Mustafovi a Bayezidovi. Bayezid byl vždy prchlivý, ale má dobré srdce. Prokažte mu svou milost, Výsosti. Zaslouží potrestání, ale ne smrt.
Kazvin. Tahmásp: Je mi líto vašich vojáků, šehzade, ale příliš zatěžovali mou pokladnu  Musel jsem je rozpustit. - Bayezid: Proč ta lež? Nejsem nezkušený, vím, proč se tak stalo. - Tahmásp: Dobře tedy. Zprávy z Istanbulu asi znáte. Rüstem paša zemřel, jeho smrt je podezřelá. - Bayezid: Zaplatil za své zločiny, bůh žehnej vojákovi, který ho zabil. Co ode mne chcete? - Tahmásp: Chci, abyste spolu se mnou táhl proti sultánu Sulejmanovi. (Husseina, Lokmana a Bayezidovy vojáky pobijí.) Bayezida omráčí, probudí se v kobce. Volá své syny, ptá se na Defne. Malý Abdulláh: Zabijí nás taky, tatínku? - Bayezid: Ne, synku, patříme k nejmocnější dynastii na světě, nemohou, neodváží se. Vyjdeme odsud, neboj se.
Tahmásp jedná se sultánovým vyslancem Hüsrevem Pašou. Hüsrev: Zde je 400 tisíc ve zlatě. Až bude šehzade Bayezid v sídle trůnu, dostanete zbytek podle dohody. - Tahmásp: Kdo mluví o dohodě? Podmínky se změnily. Nyní chci dvojnásobek a k tomu Bagdád. - Hüsrev: Hrajete si s ohněm. Náš panovník přijde a vezme si sám, co mu náleží. - Tahmásp: Ty dny už minuly. Sultán Sulejman už nedokáže ani usednout do sedla.
Hüsrev Paša ve vězení, mluví s Bayezidem: Bohužel, nyní nemám moc dostat vás odsud, ale vaše favoritka Defne se bezpečně vrátí do Amasyi. - Bayezid: Na čí příkaz nás uvěznili? Byl to rozkaz mého otce? - Hüsrev: Ne, váš otec chtěl, abyste se se mnou vrátil, to Tahmásp nedodržel slovo. Ale neztrácejte naději, napíšu do sídla trůnu, jistě vás odsud dostanu a náš vládce vám dá milost. (Bayezid vzpomíná na rozhovor s otcem při jejich prvním střetu. Sulejman: Myslel sis, že tě otrávím u svého stolu? - Bayezid: Vzpomněl jsem si na osud Mustafy a Ibrahima. - Sulejman: A to chceš jít jejich cestou?!! Pro zrádce není nic než smrt.)
Konya. Nurbanu-Selim: Často jsem myslel na to, zda slib daný matce lze splnit, když je nad našimi hlavami stále meč. Matka v to věřila. - Nurbanu: Tvá matka myslela svými city, chtěla vás ochránit oba. Není to možné. - (Později: Gracia Mendes přináší Selimovi milion zlatých. Selim: Až budu vládcem, vrátím vám je mnohonásobně.)
Amasya. Defne se vrací do Amasyi a dozvídá se, že jejího syna Mehmeta sultánova stráž odvezla do Bursy.
Istanbul. Sulejman se dovídá o tom, že Tahmásp změnil své požadavky, svolává Radu: Ať ihned bez podmínek propustí Bayezida, jinak osobně pojedu a Tahmáspa zničím. Sokollu: Asi by to nebylo dobré pro náš stát, co naše smlouvy (s Persií)? - Sulejman: Tímto okamžikem jsou neplatné. - Rozhovor Sümbül-Mihrimah: Vládce dostal špatnou zprávu, jsou u něj lékaři. - Jako by nestačila pohroma, která stihla Bayezida. - Sulejman vyhání lékaře.
Amasya. Bayezidův monolog: Co když to dlouhé čekání pohltí můj dech? Buď trpělivá, má duše. Tělo je vězením, není ve mně už skoro nic, co by mě poutalo k tomuto světu. Už slyším zvon, to karavana mého života spěje ke konci.
Selim- Lala Mustafa: Toto zlato předáš osobně šáhovi. Vykonal jsi velké dílo, Mustafo, jsme u konce cesty. - Mustafa: Poctil jste mě. Dělal jsem vše pro blaho tohoto národa.
Kazvin. Bayezid má vidiny minulosti. Jeho synové se bojí: Dostaneme se odsud? Proč to trvá tak dlouho? - Bayezid: Znáte příběh o proroku Noahovi (Noe)? Před dávnými časy byl svět plný útlaku a krve. Zoufalí lidé přestali ctít Boha a jeho Slovo. I když jim prorok Noah ukazoval správnou cestu, neposlouchali ho. I rozhodl se Bůh, že zahubí lidstvo. Přikázal Noahovi, aby postavil archu, aby na ni přivedl po páru od každého druhu a svou rodinu. A nastala povodeň, že i nejvyšší hory zmizely pod hladinou moře... - Přichází voják: Jsem Hüsrevův setník Ali Aga. Přišel jsem pro vás. Vracíme se do sídla trůnu.
(Prolíná se Bayezidův rozhovor s otcem ze 111.dílu. Bayezid: Odpusťte otče, znovu jsem vás zklamal. Už od narození se snažím odlišit od mých bratů, protože jsem vždy byl v jejich stínu. Ale pokaždé udělám jen chybu. - Sulejman: Myslíš, že jsi ve stínu bratrů? - Bayezid: Zřítelnicí vašeho oka byl bratr Mustafa. Byl odvážný a moudrý. Potom Mehmed, vaše největší drahocennost. Dokonce taková, že jste na jeho hrobě dal postavit trůn. Pak bratr Selim, kterému jste prokázal čest a jmenoval ho sandžakbejem v Manise. - Sulejman: Stejně jako tví bratři i ty jsi částí mého já, Bayezide. Kéž by nebylo tvého hněvu, který v tobě stále žhne! Ze všech bratrů ty jsi mi nejvíc podobný. I já jsem důvod toho, že jsi, jaký jsi. Já jsem zasil sémě, zoral půdu. Stejně jako jsem pyšný na tvé úspěchy, jsem zodpovědný za tvé chyby. Znamená to, že jsem tě něco dostatečně nenaučil, že jsem ti něco nesprávně vysvětlil, něco nedořekl. Že jsem ti nedal dost najevo, že jsi částečkou mé duše. 
Hüsrev Paša u šáha Tahmáspa: Náš panovník nařizuje, abyste ihned bez podmínek vydal šehzade Bayezida. - Tahmásp: Už to není možné.
Na cestě zastavuje Bayezidův kočár Selimova stráž. - Bayezid: Selime?! Měl jsem vědět, že jsi za vším ty. - Lala Mustafa: Každý má takový život, jaký zaslouží. - Selim: Měls mě tehdy zabít, Bayezide. Jsi slabý jako Mustafa a Cihangir. Já jsem silný. Udělám vše pro budoucnost mých dětí. A ty, Bayezide? Padneš na kolena, abys jim zachránil život? Jestli ano, předám tě otci. - Bayezid: Nač čekáš? Že budu prosit o život? Nevěřím tvým slibům. Skonči to. (Mezitím: Sulejman přemýšlí o stínu moci. Je milosrdnější zabít, abys ochránil jiné, nebo se podvolit chaosu a zachovat si čisté ruce? - Slyší Bayezidův hlas a má vidinu jeho smrti.)
Selim: Máš pravdu, ani vládce by tě nenechal naživu. - Bayezid se ohlíží na syny: Zabij mě přímo zde, Selime, ale je pusť, jsou to ještě děti... Selime, pusť je, vezmi si mě!! - Selim (odchází): Toto není můj hřích, Bayezide, ale tvůj. - Bayezid: Ani trůn ti nepřinese štěstí. Ještě po staletích tě budou znát jen jako opilce! Přichází smrt, já a mí synové staneme před tváří Boha a u něj budeme žádat odpuštění. (Bayezida a jeho syny zabijí.) - Je slyšet hlas Bayezidova syna: Co se stalo s Noahem a jeho syny? - Bayezid: Bůh zastavil déšť a potopa ustala. Noah a jeho synové vstoupili znovu na zem. - Syn: Přestane i tato bouře, zachráníme se? - Bayezid: Ano, budeme žít nový život a budeme znovu spolu.

ZDROJ: Ozan Güven - stránka českých a slovenských fanoušků