Velkolepé století IV. (88. díl)


Datum vysílání: 21. 11. 2015  Čas: 19:10 

Hrají: Halit Ergenc, Aras Bulut Iynemli, Engin Oztürk, Pelin Karahan Güntay, Merve Bolugur, Yasemin Allen, Nur Fettahoglu, Selen Oztürk a další

Mihrimah nechce kolem sebe nic, co by připomínalo Rüstema. - Hümaşah: Ale ten ptáček je vzpomínka na tatínka, nemůže nikomu ublížit... Mihrimah: Dej ho pryč, nechci ho vidět. - K Sümbülovi: Už nikdy nechci slyšet Rüstemovo jméno. Byl jmenován nový velkovezír? - Sümbül: Podle řádu to asi bude Semiz Ali Paša (Rüstemův nejbližší spolupracovník). Konya. Nurbanu: Věříš Gracii? - Selim: Přivedl jsem ji do sídla trůnu, zachránil jsem ji před hněvem Rüstema Paši. Když nebude mít mou podporu, bude muset opustit říši a to znamená smrt. Má za hranicemi mnoho nepřátel... Rüstemova smrt je velmi podezřelá. - Nurbanu: Kdysi jmenoval vládce Ibrahima velkovezírem, i když to odporovalo řádu. Kéž se nyní stane totéž a bude jmenován Sokollu. Istanbul. Sulejman: Jsou novinky? - Sokollu: Selim čeká na vaše rozkazy v Konyi a Hüsrev Paša už je jistě v Kazvinu u Tahmáspa. Snad šáh přijme naši nabídku.  - Sulejman: Jsem si vědom, že už dlouho bdíš nad mým synem Selimem, a nezapomenu také na tvé vítězství nad povstalci. Zachránils Selimovi život. - Sokollu: Jsem váš pokorný služebník...  Kazvin. Sulejmanův vyslanec Hüsrev Paša: Ctěný šáhu, dostal jste zprávu od našeho panovníka, kterou vám poslal velkovezír Rüstem Paša? Vidím kolem ještě mnoho vojáků šehzade Bayezida. Víte, co přijde, když odmítnete podmínky našeho panovníka? (Nevydání Bayezida = válka) - Tahmásp: Trpělivost, Hüsreve Pašo, čekám jen na příhodný okamžik.Istanbul. Ironický rozhovor Sokollu a Semize Ali Paši o tom, kdo bude velkovezírem. Sokollu: Náš panovník dobře ví, žes byl ochráncem Bayezida. - Semiz: jsem vládci věrnější než kdokoli jiný. Bůh chraň, abychom museli volit mezi princi. - Sokollu: Zapomněl jsi už, žes intrikoval s Rüstemem proti Mustafovi? (Jako by Sokollu tehdy zůstal stranou  )Zasedání Divanu. Oslavuje se vítězství admirála Piyale Paši u tuniské Djerby. Semiz Ali Paša ale informuje o tom, že Benátčané napadli Drač. Sokollu to využívá a lobuje za Selima: Po událostech kolem šehzade Bayezida si myslí, že nejsme dost silní... A zbytky Bayezidova vojska chystají znovu rebelii. - Sulejman: Ještě to projednáme. Nyní je třeba jmenovat nového velkovezíra. Bůh požehnej zesnulému Rüstemu Pašovi, velmi se zasloužil o stát, díky jeho úsilí je pokladna plná a náš národ žije v míru. Je důležité, aby tento mír pokračoval. Ali Pašo, jmenuji tě velkovezírem.Kazvin. Rádce se ptá Tahmáspa, komu vydá Bayezida. - Tahmásp: Není jisté, zda šehzade Selim sežene peníze. A i sultánovi musí být učiněno zadost. - Rádce: Sulejman nám vyhlásí válku... - Tahmásp: To už není Sulejman jako kdysi, je starý. A nemůže přece nic namítat, když jednoho jeho syna vydáme tomu druhému.Hüsrev Paša-Bayezid. Bayezid: Mluv, Hüsreve, vyjednává otec o mém vydání? Vím vše. - Hüsrev: Přál bych si, abychom se setkali za jiných okolností. Ano, panovník chce, abyste se vrátil, ale chce, abyste přijel živý a zdravý. Toto je stále naděje, šehzade. - Bayezid: Nevím, komu mám věřit. Možná tě poslal Selim. - Hüsrev: Přicházím od vládce, věřte. Zde je jeho dopis. (Dopis:) "Můj synu Bayezide, uvrhl jsi mě do hanby a zranil jsi mě. Cožpak jsi zapomněl, proč zemřel Mustafa? Už mě netrap. Poslechni můj rozkaz a vrať se s Hüsrevem Pašou, nespekuluj, nemysli na svůj konec. Je lépe zemřít než hledat útočiště u nepřítele. Uznej své provinění. Postav se mi tváří v tvář. Vrať se a pros o odpuštění.